De échte betekenis van ‘jong geleerd, oud gedaan’

De échte betekenis van ‘jong geleerd, oud gedaan’

Soms kan het lijken alsof een les maar niet wil landen bij je (jonge) publiek. In deze blog laat ik je zien waarom je toch moet volhouden.

“Nee, niet wéér…. [Een wandeling, in de tuin werken of spruitjes eten]” Dat is een zin die mijn ouders vaak gehoord hebben. Zeker toen ik begon te puberen en dat allemaal echt niet zo cool was als schuifelen, Shakira of Fristi (ja echt, toen nog, tijden veranderen snel). Maar ik moet het ze nageven: mijn ouders hielden vol. Eigenlijk deden mijn ouders al waar we bij Podium ook (al 25 jaar!) in geloven, ze spraken mij aan door middel van verschillende leerstijlen:

Op avontuur in het bos

Een boswandeling is niet zomaar een boswandeling: in het bos huizen de elfjes… Beeld je maar eens in dat je zo’n elfje bent, met tere voetjes. Waar loop je dan het liefst? Concepten als druk en zwaartekracht komen tot leven wanneer deze zichtbaar worden op het zachte mos en het harde asfalt. Zo werd ik aangesproken op mijn verbeeldingskracht.

Aan het werk

Door weer en wind de moestuin in. Gewapend met een gieter en een schoffel leerde ik in het klein de verschillende stappen van de voedselproductie kennen. Want een wortel komt nou eenmaal niet uit de fabriek. De verwondering en dankbaarheid voor de producten op je bord groeien met de hoeveelheid aarde die zich onder je nagels verzamelt. Leren door te doen, noemen we dat.

Intellectuele voeding

Welke route legt een blaadje sla af, voor- en na jij het in je mond hebt gestoken? De effecten van verschillende soorten voeding, op de aarde en op het menselijk lichaam, werden aan de keukentafel besproken. Door het brein te voeden met informatie, word je aangezet tot denken over de keuzes die je maakt. Zo worden kinderen en jongeren aangesproken op hun intellectuele vermogens.

En nu?

Nu ben ik 25, plan een fietsreis van 3 maanden, werk aan mijn toekomstige moestuin en eet behoorlijk gezond. Sommige lessen hebben tijd nodig, dat is voor mij de echte betekenis van ‘jong geleerd, oud gedaan’. Een levensles vormt zich als een appelboom: plant een zaadje, blijf het voeden, tot zich wortels vormen, ondergronds. Dit wordt gevolgd door een stengel, uitgroeiend tot een stevige stam, vertakkingen en blad. En uiteindelijk word je beloond met de bloei, het fruit en zelfs de pitten voor verspreiding. De boom groeit niet ver van de appelpit. En die appelboom? Die komt er zeker in mijn tuin!

En welke les heb jij jong geleerd, maar pas op latere leeftijd gedaan?

Integrale aanpak

Bij Podium zien we dat mensen op verschillende manieren leren. Onder andere op het gebied van natuur- en milieueducatie, weten we de juiste toon te vinden om de hele doelgroep te betrekken. Bij het overdragen van je boodschap is het belangrijk om te weten wie je wil bereiken en hoe je hen het beste kunt bereiken. Hier kunnen wij je bij helpen, zodat jouw geplante zaadje in de toekomst zijn vruchten af zal werpen.